سفارش تبلیغ
صبا ویژن
محبّت مؤمن به مؤمن در راه خدا، از بزرگ ترین شاخه های ایمان است . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

ستاد مرکزی رایحه خوش خدمت مستقر در استان تهران

 
 

در بیانیه مشترکی عنوان شد:
تأکید ایران و سریلانکا بر استیفای حقوق هسته‌ای کشورهای عضو NPT


جمهوری اسلامی ایران و سریلانکا در پایان سفر ماهیندا راجا باکسه به تهران درباره مهمترین موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین توافقات سیاسی و اقتصادی دو جانبه، بیانیه مشترکی صادر کردند.
در بخشی از این بیانیه طرفین بر عزم خود در زمینه ارتقاء همکاری‌های متقابل در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی، علمی و فنی تاکید کردند.
همچنین ایران و سریلانکا ضرورت صلح و ثبات در منطقه و جهان را مورد تأکید قرار دادند و تصریح کردند: برخوردهای مداخله‌جویانه در امور داخلی کشورها، مغایر اصول دمکراتیک و صلح و ثبات جهانی است.
متن کامل بیانیه مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری دمکراتیک سوسیالیست سریلانکا به این شرح است:
جناب آقای ماهیندا راجا باکسه رییس جمهوری دمکراتیک سوسیالیستی سریلانکا بنا به دعوت جناب آقای محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران در رأس یک هیات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی از تاریخ 5 لغایت 7 آذر ماه 1386 مطابق با 26 لغایت 28 نوامبر 2007 از جمهوری اسلامی ایران دیدار رسمی به عمل آوردند. رییس جمهور سریلانکا را در این سفر، هیات بلند پایه اقتصادی - سیاسی همراهی کردند .
- رییس جمهوری اسلامی ایران طی مراسمی رسمی، رییس جمهوری دمکراتیک سوسیالیستی سریلانکا را در ساختمان ریاست جمهوری مورد استقبال قرار دادند.
- روسای جمهور دو کشور پس از آن طی مذاکراتی با حضور مقامات و مسوولان عالی رتبه دو طرف تمام ابعاد روابط دو جانبه را مورد گفتگو قرار دادند. در این مذاکرات، طرفین بر عزم خود در زمینه ارتقاء همکاریهای دو جانبه میان دو کشور در حوزه های سیاسی ، اقتصادی ، تجاری ، فرهنگی ، علمی و فنی تاکید کردند .
- گفتگو ها در فضای دوستانه انجام پذیرفت و با تشابه دیدگاه های طرفین در خصوص مباحث مختلف همراه بود .
- در این گفتگوها طرفین از تفاهمات و یادداشتهای تفاهم در دست پیگیری در زمینه ساخت نیروگاه، پروژه آبیاری، پالایشگاه نفت در سریلانکا و امضای چندین تفاهمنامه از جمله تفاهمنامه همکاریهای گمرکی ، کشتیرانی و گسترش گردشگری دو کشور ابراز رضایت کردند .
- همکاری بخش های تجاری خصوصی از طریق امضای یادداشت تفاهم میان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران با فدراسیون اتاقهای بازرگانی و صنایع سریلانکا و اتاق ملی تجاری سریلانکا، گسترش بیشتری خواهد یافت .
- رییس جمهور سریلانکا با رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران ، حضرت آیت الله سید علی خامنه ای ملاقات کرد.
- روسای جمهور دو کشور در ملاقات خود مهمترین تحولات منطقه ای و بین المللی را مورد بحث و گفتگو قرار دادند . طرفین برخوردهای یکجانبه گرایانه و مداخله جویانه در امور داخلی کشورها را مغایر اصول دمکراتیک و صلح و ثبات جهانی دانستند .
- دو کشور ضمن محکوم نمودن تروریسم به عنوان پدیده ای که جهان امروز را با مخاطرات روز افزونی مواجه کرده بر مساعی جامعه بین المللی برای برخورد ریشه ای با این پدیده تاکید کردند .
- جمهوری اسلامی ایران و سریلانکا، حقوق غیر قابل انکار کشورهای عضو ‏NPT? ?برای? ?تحقق? ?،? ?توسعه? ?و? ?استفاده? ?از? ?انرژی? ?هسته? ?ای? ?برای? ?مصارف? ?صلح? ?آمیز? ?بر? ?اساس? ?مقررات? ?معاهده? ?را? ?مورد? ?تاکید? ?قرار? ?دادند.
- دو طرف بر این اعتقاد بودند که آژانس بین المللی انرژی اتمی تنها نهاد مسوول و دارای اختیار برای حل موضوعات فنی و حقوقی مربوط به پادمان و پایبندی کشورها به تعهداتشان در چارچوب پیمان منع گسترش هستهای است .
- دو کشور بر تحقق خلع سلاح هسته ای بویژه اجرای تعهدات کشورهای هسته ای برای امحاء اینگونه تسلیحات طبق مصوبات اجلاسهای بین المللی تاکید کردند .
- دو کشور ضمن تاکید بر جهان عاری از سلاحهای هسته ای خواستار تحقق منطقه عاری از سلاحهای هسته ای در خاورمیانه گردیدند .
- طرفین نگرانی عمیق خود را نسبت به خشونت علیه مردم فلسطین و سرزمینهای فلسطینی و حقوق شناخته شده و انکارناپذیر مردم فلسطین ابراز داشتند و در بالاترین سطوح همبستگی خود را با مردم فلسطین اعلام کردند. دو طرف همچنین اظهار امیدواری نمودند که اختلافات میان گروه های فلسطینی به طور مسالمت آمیز حل و فصل گردد.
- دو کشور بر ضرورت تحکیم وحدت و وفاق ملی ، همزیستی مسالمت آمیز و حفظ ثبات، امنیت و آرامش در لبنان تاکید کردند .
- جمهوری اسلامی ایران و جمهوری دمکراتیک سوسیالیستی سریلانکا ضمن تاکید بر تمامیت ارضی و حفظ یکپارچگی عراق و مشارکت همه گروه ها در روند سیاسی ، از تلاشهای دولت منتخب عراق بمنظور امنیت و ثبات در این کشور اعلام حمایت کردند .
- دو کشور ضمن ابراز نگرانی از توسعه ناامنی و بی ثباتی افغانستان از پیشرفتهای صورت گرفته در آن کشور حمایت و تاکید نمودند که اولویت نخست در جمهوری اسلامی افغانستان استقرار صلح و ثبات از طریق دولت مرکزی در این کشور است .
- دو کشور ضمن توافق بر پایبندی به اصول نهادها و موسسات منطقه ای همچون سارک ، اتحادیه اقیانوس هند ، اکو،آسه آن و طرح کلمبو ، از گسترش همکاری های دو جانبه در زمینه های گردشگری، تجارت، سرمایه گذاری در چارچوب همکاریهای اقتصادی منطقه ای حمایت کردند .
- طرفین با عنایت به اهمیت روز افزون همکاریهای اقتصادی منطقه ای ، از ابتکارات مختلف جهت تقویت این نوع از همکاریها در آسیا از طریق مرتبط ساختن نهادهای منطقه ای موجود همچون اکو ، سارک ، اتحادیه اقیانوس هند، آسه آن و طرح کلمبو به یکدیگر ، حمایت و استقبال کردند .
- جناب آقای راجا باکسه رییس جمهور سریلانکا از میهمان نوازی گرم و صمیمانه دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران از ایشان و هیات همراه قدردانی کردند . ایشان از جناب آقای احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران دعوت کردند در راستای استمرار تماسهای عالی رتبه میان دو کشور از جمهوری دمکراتیک سوسیالیستی سریلانکا در ماه فروردین / اردیبهشت(مارس/ آوریل) دیدار نمایند . این دعوت از سوی جناب آقای احمدی نژاد مورد قبول قرار گرفت . زمان دقیق این دیدار از طریق مجاری دیپلماتیک تعیین و اعلام خواهد شد .