سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه خداوند متعال بنده ای را دوست بدارد، مویه گری از اندوه را در قلبش قرار می دهد ؛ زیرا خداوند، هرقلب اندوهگین را دوست دارد [.رسول خدا صلی الله علیه و آله]

ستاد مرکزی رایحه خوش خدمت مستقر در استان تهران

 
 

 

دکتر محمود احمدی‌نژاد در پیامی به نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان ابراز امیدواری کرد حضور بیش از 80 شرکت توانمند ایرانی در این نمایشگاه طلیعه مناسبی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی دو کشور باشد.
متن کام پیام رئیس‌جمهور به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

فرصت افتتاح نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان را در زمینه‌های اقتصادی و صنعتی غنیمت شمرده و لازم می دانم در همین جا از همکاری صمیمانه مسؤولین ترکمنستان به ویژه جناب آقای بردی محمدف رئیس‌جمهور محترم ترکمنستان در برگزاری هر چه باشکوه‌تر این نمایشگاه صمیمانه قدردانی و تشکر نمایم. این نمایشگاه، حاصل تجربیات بخش اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف می‌باشد و ما آمادگی داریم این تجربیات را به برادران ترکمن خود انتقال دهیم.
کشور همسایه، دوست و برادر، ترکمنستان، از جایگاه مهمی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است و کشور ما، همواره از استقلال ترکمنستان حمایت نموده است. ترکمنستان از همسایگان خوب ایران بوده و مرزهای دو کشور به حق، نام مرزهای دوستی و صلح به خود گرفته‌اند. خوشبختانه شاهد هستیم که این کشور پله‌های ترقی و رشد و پیشرفت را به خوبی می‌پیماید.
روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از رشد قابل توجهی در سال‌های اخیر برخوردار بوده است و با همکاری‌های متمایل می‌توان آن را توسعه داد. در بخش همکاری‌های اقتصادی خوشبختانه در سال گذشته حجم مبادلات اقتصادی دو کشور به بیش از 3/1 میلیارد دلار بالغ گردید و انتظار می‌رود این رقم هر سال افزایش یابد. در عین حال، ظرفیت‌های بالقوه فراوانی در توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور وجود دارد که هنوز از آنها استفاده نشده و ما امیدواریم افتتاح این نمایشگاه و حضور بیش از 80 شرکت توانمند ایرانی، در زمینه‌های مختلف اقتصادی، طلیعه مناسبی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی دو کشور باشد.
با عنایت به توانمندی‌های علمی، صنعتی و تجربیات عملی جمهوری اسلامی ایران، ما آمادگی داریم در برنامه‌ها و طرح‌های عمرانی و صنعتی ترکمنستان براساس منافع مشترک دو کشور، مشارکت نماییم.
بی‌تردید در سایه همکاری‌ها، حمایت و تقویت بخش خصوصی از جمله برگزاری این نوع نمایشگاه‌ها برای حضور فعال دو کشور در بازار آسیای مرکزی به ویژه ترکمنستان، از سیاست‌های مورد توجه و اولویت‌دار جمهوری اسلامی ایران است.
از دیگر ویژگی‌های مهم در مناسبات دو کشور، همسایگی چهار استان پرظرفیت و توانمند جمهوری اسلامی ایران یعنی مازندران، گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی است که با وجود 4 گمرک فعال اینچه برون، باجگیران، لطف‌آباد و سرخس و علاوه بر آن، موقعیت دو کشور در اتصال ریلی و جاده‌ای بین کشورهای آسیای مرکزی و خلیج‌فارس، فرصت ممتازی را فراهم نموده تا فعالان اقتصادی دو کشور، تحولات تازه‌ای را در توسعه روابط خود در بخش‌های مختلف صنعتی و بازرگانی تجربه نمایند. ارائه طرح اتصال راه‌آهن جدید ایران، ترکمنستان و قزاقستان از سوی برادر عزیزم آقای بردی محمدف و امضای توافقنامه سه کشور در این زمینه، در راستای گسترش همکاری‌های اقتصادی، منطقه‌ای و بین‌المللی ارزیابی می‌گردد.
امروز به یمن تلاش مسؤولان و دست‌اندرکاران، خوشبختانه نتایج خوبی در همکاری‌های دو کشور در بخش خدمات فنی و مهندسی، راهسازی، ساخت نیروگاه، پروژه‌های نفت و گاز، مخابرات و گردشگری حاصل گردیده است.
به امید آنکه با برداشتن گام‌های بزرگ، همکاری میان دو کشور از جمله تداوم اینگونه اقدامات،‌شاهد فصل نوینی در توسعه همکاری‌ها و تعمیق روابط دوستانه و برادرانه دو کشور باشیم. از خداوند متعال، سعادت و بهروزی دو ملت بزرگ ترکمنستان و ایران را مسألت دارم.